UWAGA! Zmiany w harmonogramie warsztatów.
- 12:00-13:30 – prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska (UKSW)
- Bodziec niejednoznaczny. Wprowadzenie do neuromuzeologii – emocje i pamięć.”
- Pojęcie bodźca niejednoznacznego ma długą historię, wiąże się z problemem iluzji i odpowiedzi na stawiane już w starożytności pytanie: co naprawdę widzimy, a co wiemy, iż należy zobaczyć, jak rekonstruujemy w wyobraźni poszczególne widziane elementy, jak składamy je w całość i jak tę całość rozumiemy. Z pozycji neuropercepcji opisał to zjawisko Semir Zeki (The Neurology of Ambiguity, „Consciousness and Cognition”, 13, 2004, s. 173-196).
Doświadczenia artystów i kuratorów wystaw pokazują, że pojęcie bodźca niejednoznacznego obecne przy zastosowaniu niemal wszystkich technik i mediów artystycznych ważne jest nie tylko w samej sztuce, ma równie doniosłe znaczenie w procesie organizacji wystaw. Kurator organizujący wystawę prawie zawsze może dać do dyspozycji widzowi kilka różnych rozwiązań, innymi słowy, może widza „zmusić” do myślenia wprowadzając go w stan niepewności.
Przedmiotem zajęć warsztatowych będzie poszukiwanie sposobów budowania bodźców niejednoznacznych. Po krótkim wprowadzeniu i prezentacji, uczestnicy w grupach będą mieli za zadanie stworzyć (narysować/namalować/ sfilmować/ sfotografować lub użyć innych sposobów ekspresji) niewielkie aranżacje odnoszące się do „czytania” pozornie sprzecznych, a w istocie bliskich, a przez to przyciągających uwagę i zapadających w pamięć – „ekspresji obrazowych”, wyrażonych np. takimi pojęciami jak:
• WKLĘSŁY/WYPUKŁY; ZA DUŻY/ZA MAŁY;
• KOMICZNY/DRAMATYCZNY; WESOŁY/SMUTNY;
• ZIELONY/CZERWONY; ŻÓŁTY/NIEBIESKI
• ISTNIEJĄCY/NIEISTNIEJĄCY, OBECNY/NIEOBECNY
Powstałe prace trzeba będzie następnie „wyeksponować
- 14:00-15:30 – dr Piotr Markiewicz, mgr Łukasz Kędziora (UAM)
- „Diagnozowanie płótna”
- 16:00-17:30 – dr Tomasz Komendziński, mgr Małgorzata Baka-Theis (UMK)
- „Sensomotoryka tańca afrykańskiego”
Szczegółowy zakres tematyczny zostanie podany wkrótce.